Saturday, October 10, 2009

SOALAN LAZIM



Soalan Lazim Ditanya
Di bawah adalah di antara soalan-soalan lazim yang di tanyakan kepada kami. Untuk kemudahan semua saya paparkan di sini.

1. Siapakah Esave Marketing
Merupakan agen perunding perniagaan untuk penyelesaian hutang kad kredit dan pengurusan wang peribadi. Esave adalah wakil perunding cara bebas dan tidak mewakili mana-mana badan kewangan atau institusi kewangan. Esave hanya menawarkan khidmat runding cara untuk penyelesaian hutang kad kredit.

2. Siapa boleh memohon Plan 0% Interest ini?
Plan 0% Interest ini terbuka kepada rakyat Malaysia yang mempunyai kad kredit dari bank-bank yang ada di Malaysia. Antara syarat utama kad kredit pemohon mestilah AKTIF. Pemohon yang mempunyai kad kredit yang di BLOK tidak di terima. Walau bagaimana pun pemohon boleh menghubungi pihak bank dan minta pelepasan status BLOK. Plan ini amat sesuai untuk pemohon yang penggunaan kad kreditnya tidak lebih 80% dari had kredit kad. Bagi yang telah EXCEED kad kredit limit perlu membuat bayaran tunai untuk one time fee permohonan.

3. Bagaimana Untuk Memohon ?
Untuk memohon anda perlu menghubungi agen kami atau menghantar email kepada agen kami bersama butiran seperti jumlah hutang setiap kad kredit, had limit setiap kad kredit dan nama bank bagi setiap kad kredit. Pihak kami akan membuat kiraan dan saranan awal samada anda boleh memohon Plan 0% Interest yang di tawarkan. Jika anda layak anda boleh datang ke pejabat transaksi untuk proses transaksi dan penyelesaian kad kredit anda.

4. Apa yang perlu di bawa semasa proses transaksi?
Pemohon sendiri mesti hadir semasa transaksi dan tidak boleh guna wakil. Pengesahan identiti pemohon sendiri dengan bank diperlukan untuk proses transaksi. Pemohon hanya perlu bawa kad pengenalan dan semua kad kredit yang ingin di tukarkan ke Plan 0% Interest.

5. Berapa lama tempoh kelulusan?
Biasanya ia mengambil masa antara 20 minit hingga 50 minit. Bergantung kepada berapa ramai pemohon.

6. Bayaran bulan di bayar kepada siapa?
Pemohon perlu membayar bayaran bulan kepada bank yang mereka berhutang. Jika pemohon memohon Plan 0% Interest untuk kad kredit Maybank maka pemohon perlu membayar kepada Maybank. Tetapi kali ini hutang pemohon telah di tukarkan kepada Easy Payment Plan (EPP) - maksudnya plan bayaran mudah di mana hutang pemohon telah diagihkan untuk beberapa bulan yang dipohon.

7. Ada tak caj-caj tersembunyi?
Tiada caj yang tersembunyi. Apa yang ada ialah One Time fee yang dikenakan oleh bank. Lihat pada jadual FEE CHARGE.

8. Adakah proses ini selamat?
Ya proses ini adalah selamat. Tugas kami cuma menukarkan hutang yang anda sedia ada kepada EPP (Plan 0% Interest). Hutang anda masih dengan bank yang sama dan anda perlu bayar kepada bank yang sama. Cuma yang lainnya anda telah mengaktif Plan 0% Interest yang lebih menjimatkan dan tiada interest lagi untuk kad kredit anda.

9. Apa kelebihan plan EPP ?
Dapat mengurangkan interest yg di kenakan pada pengguna kad kredit, Sebelum plan EPP anda terpaksa membayar 18% interest setahun atau 1.5% sebulan. Setelah mengaktifkan plan EPP, Anda tidak perlu membayar lagi interest kad kredit anda atau 0% interest. One Time Fee yg di charge ke kad kredit anda adalah nilai interest yg telah anda bayar, Kesimpulannya Anda telah bayar interest dan aktifkan plan 0% interest atau EPP.

10. Bolehkah saya buat plan EPP jika kad kena blok (temporary blok) dan sudah 3 bulan tak bayar ?
Boleh3 tapi anda kena aktifkan dulu kad tersebut dgn membayar minimum payment (3 bln tertunggak). Jika tak mampu bayar 3 bln, boleh datang pejabat utk perbincangan lanjut TAPI pastikan kad anda boleh di aktifkan jika pembayaran di buat.

11. Setelah convert kepada EPP adakah kad saya masih boleh di gunakan lagi ??
Kad anda masih aktif dan boleh digunakan lagi TAPI amount available akan berubah, Amount available akan bertambah bila anda mula membayar bayaran bulanan setiap bulan. Contoh Limit 10000, outstanding 8000, available 2000, Convert utk 2 tahun = 18% = 1800, Bayaran bulanan 208, Setelah convert available balance yg tinggal hanya 200, Apabila anda mula membayar bayaran bulanan sebanyak 208, Available balance akan bertambah 200 + 208 = 408, Kesimpulannya available (balance yg buleh guna) akan bertambah setiap bulan, Di nasihatkan tidak lagi mengguna kad kredit tersebut sehingga hutang kad selesai.


12. Fee charge setiap bank berbeza, Adakah cara utk mengurangkannya ??
Ada. Convertkan kad kredit dari bank yg paling rendah fee chargenya. Bank yg paling rendah ialah RHB dan EON, (refer jadual fee charge). Contoh customer ada kad kredit dari CiTiBANK dgn fee charge 32% utk 3 thn (sgt tinggi berbanding bank lain). Jadi anda boleh Apply kad baru dari bank yg paling rendah fee chargenya. Selepas itu convertkan kepada EPP, Oleh kerana kad baru anda akan dapat cash kerana tiada outstanding, cash tadi di gunakan utk membayar kad citibank, Kesimpulannya anda telah tutup kad citibank dan buat EPP utk kad yg lebih rendah fee chargenya. Plan ini sesuai utk mereka yg masih clear nama / belum ada criss / blacklist.






BERMINAT !!
SILA SMS / EMAIL

013-3666177
(Suffian)
SUFI06@GMAIL.COM
E-save marketing = Agen code A1922
SMART Agency = Agen code KL02 0025

0 comments:

  © Blogger template 'Fly Away' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP